ممنوعیت ورود کالاهای خارجی می تواند صنعت نساجی کشور را سرپا کند

170888748_242425207debde

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: با توجه به این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات ۲ هزار و ۵۰۰ کالا را به کشور ممنوع کرده و بخشی از این ممنوعیت نیز به بخش پوشاک، البسه و پارچه مرتبط است، اگر این ممنوعیت اجرایی شود، قطعاً در آینده شاهد رشد و توسعه‌ٔ صنعت نساجی در کشور خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حمیدرضا خانپور، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: یکی از مشکلاتی که صنعت نساجی طی سال‌های اخیر با آن مواجه شد، واردات بی‌رویهٔ محصولات خارجی به کشور بود که در مقابل تولید داخل قرار می‌گرفت.

وی افزود: خوش‌بختانه اکنون یک بسیج عمومی در وزارت صنعت و دولت به‌وجود آمده که تصمیم دارند حمایت خاصی از کارخانجات نساجی داشته باشند.

خانپور عنوان کرد: اخیراً چند سرمایه‌گذار خوب و مطرح کشوری نیز به استان قزوین آمده‌اند و با خریداری زمین، در حال ساخت و ساز در واحدهای صنعتی هستند، برخی از واحدهای قدیمی نساجی نیز نیاز است به‌روز و نوسازی یا بازسازی شوند تا صنعت نساجی مجدداً بتواند به سال‌های رونق خود بازگردد.

این مسؤول ادامه داد: با توجه به این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات ۲ هزار و ۵۰۰ کالا را به کشور ممنوع کرده و بخشی از این ممنوعیت نیز به بخش پوشاک، البسه و پارچه مرتبط است، اگر این ممنوعیت اجرایی شود و منسوجات به طرق مختلف دیگر وارد کشور نشوند، قطعاً در آینده شاهد رشد و توسعه‌ٔ صنعت نساجی در کشور خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین تأکید کرد: البته اکنون نیز در استان قزوین برندهای بسیار خوبی مانند دسترنج رضابافت وجود دارد که از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند و چادر مشکی را نیز در دستور کار خود قرار داده‌اند، هم‌چنین شرکت‌هایی نظیر دیباریس در کاسپین و نفیس نخ در لیا نیز از شرکت‌های خوب و به‌نام نساجی در استان قزوین هستند.

خانپور در ادامه در رابطه با مشکلات شرکت‌هایی نظیر مه‌نخ و فرنخ اظهار کرد: کارخانجاتی مانند مه‌نخ و فرنخ نیز متأسفانه با مشکلات خاصی دست و پنجه نرم می‌کنند و سرمایه‌گذاران آن‌ها صلاحیت لازم را نداشته‌اند و قرار است این شرکت‌ها به‌صورت اجاره به‌شرط تملک به برخی سرمایه‌گذاران دیگر واگذار شود تا بتوانیم شاهد خروجی مؤثرتری از آن‌ها باشیم؛ برخی سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند این شرکت‌ها دستگاه‌های خوب و به‌روزی ندارند، اما برخی دیگر معتقدند که می‌توانند این کارخانه‌ها را مجدداً سرپا کنند، ما نیز پنبه و پشم را در اختیارشان قرار می‌دهیم تا بتوانیم تولیدات این شرکت‌ها را با کیفیت بیشتری به بازار عرضه کنیم.

وی در پایان یادآور شد: اکنون خوش‌بختانه واحدهای نساجی کوچک بسیار خوبی در استان شکل گرفته‌اند که قطعاً اگر این واحدها دست به دست هم بدهند شاهد تحول مثبت و مفیدی در صنعت نساجی استان خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، طی دهه‌های ۶۰ و ۷۰ استان قزوین وضعیت بسیار مناسبی در صنعت نساجی داشت و در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن داشت، اما اکنون به دلایل مختلف از قیبل واگذاری‌های نامناسب و به‌روز نشدن ماشین‌آلات و فن‌آوری‌ها این صنعت در استان دچار رکود شده است. با توجه به این‌که دو تن از ۴ نمایندهٔ استان قزوین عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هستند، انتظار می‌رود فکری به حال صنعت نساجی استان شود تا این صنعت در استان بتواند به روزهای اوج خود بازگردد.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *